STREFA RODZICA
Drodzy Rodzice, witamy w STREFIE RODZICA – miejscu stworzonym tylko dla Was. Znajdziecie tutaj solidną dawkę
- porad eksperckich,
- przydatnych informacji,
- oraz ciekawostek ze świata nauki języków obcych, przygotowanych przez Zespół British School Wołomin.
Dzięki STREFIE RODZICA
- możecie poszerzać swoją wiedzę na temat tego, jak Wasze dzieci uczą się języka obcego,
- nauczycie się wspomagać Wasze pociechy w nauce języka, aby ta była dla nich jeszcze bardziej skuteczna.
JAK ZMIENIŁOBY SIĘ TWOJE ŻYCIE, GDYBYŚ ZAPISAŁA DZIECKO NA KURS ANGIELSKIEGO?
czyli
DOMOWA LOGISTYKA
Drogie Panie, porozmawiajmy dzisiaj o Waszych potrzebach. O tym, jak nie dać się zwariować w natłoku codziennych spraw? I jak wygospodarować więcej czasu dla siebie? Dzisiejszy artykuł poświęcony jest Wam. Bo często to właśnie Wy pełnicie funkcję głównego logistyka rodziny. Dlaczego?
Jeżeli zastanowić się nad tym, czym na co dzień zajmuje się logistyk – a jest to transport, komunikacja, zarządzanie magazynem, zaopatrzenie, planowanie produkcji, oraz dystrybucja dóbr i usług - to wnioski nasuwają się same…
MAMA – główny specjalista ds. logistyki
Jeśli Ty, oprócz swojej pracy zawodowej: zarządzasz domem, robisz zakupy, znasz na bieżąco stan lodówki, domowej spiżarni i każdej szafy, troszczysz się o wszystkich domowników, planujesz zdrowe menu na cały tydzień, pilnujesz terminów, wizyt lekarskich, gotujesz, pierzesz, prasujesz, sprzątasz, chodzisz na wywiadówki, odwozisz dzieci do szkoły, odrabiasz z nimi lekcje (ta lista wydaje się nie mieć końca) – to jesteś logistykiem rodzinnym na pełnym etacie! A kiedy masz czas tylko dla siebie?
BĄDŹ PANIĄ WŁASNEGO CZASU
Zarządzaj nim efektywniej. Jak? – Rozdzielając obowiązki i delegując zadania na innych! Tak właśnie robią najlepsi szefowie. Zlecają wykonanie zadania profesjonalistom. Jedną z opcji jest zapisanie dziecka do szkoły językowej.
Zapisanie pociechy na kurs języka angielskiego, niemieckiego, czy hiszpańskiego odciąży Cię od kilku obowiązków naraz. Na przykład od konieczności wspólnego odrabiania lekcji. Pilnowania regularnej nauki. Czy nadrabiania ewentualnych braków ze szkoły. A w dalszej perspektywie już teraz pozwoli Ci zadbać o łatwiejszy start Twojego dziecka w dorosłe życie.
W naszym mieście jest kilka szkół języków obcych. Dlatego zrób rozeznanie, która będzie dla Was najlepsza. Jeśli nie wiesz, na co zwrócić uwagę, warto odwiedzić nasz blog STREFA RODZICA. Doradzamy tam, jak wybrać dobrą szkołę językową w Wołominie.
CO BY SIĘ ZMIENIŁO, GDYBYŚ ZAPISAŁA DZIECKO NA KURS JĘZYKOWY?
Wyobraź sobie TAK swój dzień: Jest popołudnie. Drzwi zamykają się, a Ty masz 2 godziny spokoju. Twoje dziecko właśnie wyszło na zajęcia do szkoły językowej. Co robisz? – Na co tylko masz ochotę! Leżysz wygodnie na kanapie. Czytasz książkę. Słuchasz muzyki. Idziesz na kawę z koleżanką. Malujesz paznokcie lub oddajesz się błogiemu nicnierobieniu.
To najbliższa perspektywa. A co dalej?
Dalej ciągle spokój. Książka przeczytana. Ty wypoczęta, a paznokciach nowy kolor. Gdy Twoje dziecko wróci z zajęć, samo odrobi pracę domową, nie prosząc Cię o pomoc. Z kartkówek i klasówek w szkole będzie dostawać piątki i szóstki. Ty będziesz spokojna o oceny, a potem o wynik egzaminu ósmoklasisty. Odzyskasz czas i święty spokój.
Zobacz, jakie to proste! To tylko kwestia sprawnej logistyki domowej.
A TWOJE ŻYCIE jakby się zmieniło, gdybyś zapisała dziecko na kurs angielskiego? Albo niemieckiego, czy hiszpańskiego?
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Nauka języka obcego
PRZEZORNI RODZICE ZROBILI TO W CZERWCU
- 5 powodów, dla których warto zapisać dziecko na kurs językowy właśnie teraz:
Rok szkolny za nami. W ręku świadectwo ze szkoły i dyplomy z kursów. Na dwa miesiące w zapomnienie odchodzą podręczniki, zeszyty i prace domowe. Możemy spokojnie jechać na wakacje, nim od września znowu wpadniemy w szkolny wir. Czy jako rodzice możemy ułatwić sobie powrót do edukacyjnej rzeczywistości?
- Tak! Bo są sprawy, które możemy załatwić teraz. Na przykład jeszcze w wakacje zapisać dziecko na kurs językowy, nie czekając do września.
5 powodów, dlaczego warto zrobić to wcześniej:
1. Zaoszczędzamy czas, który we wrześniu musielibyśmy poświęcić na nerwowe bieganie między szkołami językowymi w poszukiwaniu ostatnich wolnych miejsc.
2. Pieniądze, bo szkoły językowe zazwyczaj oferują korzystne zniżki przy zadeklarowaniu kontynuacji kursu lub przy wcześniejszym zapisie.
3. Mamy większy wybór miejsc/języków/lektorów, gdyż ubiegniemy rodziców, którzy tę decyzję odkładają na wrzesień.
4. Mając zarezerwowane miejsce w grupie, jesteśmy spokojni, że nasze dziecko od września ma zapewnioną naukę w wybranej przez nas szkole językowej. A ta powinna być blisko, na osiedlu i mieć łatwy dojazd, tak żeby młody Słuchacz mógł szybko i bezpiecznie dotrzeć na zajęcia.
5. Kursy wakacyjne – wersja demo. Szkoły językowe w Wołominie także w wakacje oferują ciekawe zajęcia - nie tylko języka angielskiego ale również hiszpańskiego czy niemieckiego. Warto zapisać pociechę na taki kurs. Jest on stosunkowo tani, obejmuje kilkanaście godzin. Jest dobrym sposobem, by zorganizować dziecku czas w wakacje i jednocześnie sprawdzić, czy dana szkoła językowa spełnia nasze oczekiwania.
Drodzy Rodzice, bądźmy przezorni i to co możemy, załatwmy wcześniej. Wtedy nasze wakacje będą udane, spokojne i pełne tylko miłych wspomnień. – Czego Wam i sobie życzę!
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Szkoła języka obcego
JAK WYBRAĆ DOBRĄ SZKOŁĘ JĘZYKOWĄ W WOŁOMINIE?
- 7 kroków, dzięki którym wybierzesz mądrze:
Podejmowanie decyzji bywa niełatwe. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzą jednocześnie pieniądze, czas i przyszłość własnego dziecka. Podobne rozterki miewają wszyscy rodzice szukający dla swojej pociechy dobrej szkoły językowej. Jak wybrać tę najlepszą? – Podpowiadamy, na co zwracać uwagę porównując ich oferty. Poniżej znajdziesz 7 porad, które pomogą Ci wybrać mądrze.
KROK 1. Stwórz swoją bazę danych
Zorientuj się, jakie szkoły językowe są w Wołominie. Z pomocą przyjdzie oczywiście Google, albo Twoi znajomi. A może wpadła Ci w ręce jakaś ulotka? Następnie porównaj oferty szkół.
KROK 2. Nie daj się skusić pustymi słowami
Sprawdź, co się naprawdę za nimi kryje. Informacja typu: „Uczymy z pasją” jest oklepanym sloganem, którym posługuje się większość szkół. Podobnie jak „miła i przyjazna atmosfera”, „wykwalifikowani lektorzy”, „kursy na najwyższym poziomie”. „Pasja” to modne słowo, ale nie wnosi nic konkretnego. Bo w jaki sposób ta pasja przekłada się na skuteczność zajęć…?
KROK 3. Zorientuj się, kto oferuje więcej, niż konkurencja
Dociekaj, co naprawdę wyróżnia daną szkołę językową. Która szkoła w Wołominie ma własnego metodyka? Albo realizuje autorską metodę nauczania? Wiedza jest w cenie. Dużą wartością dodatkową jest blog na stronie WWW szkoły, zawierający porady eksperckie. Warto docenić też gwarantowane w ramach kursu podręczniki, czy warsztaty. Spotkania tego typu są dodatkową formą zajęć. Warsztaty dają możliwość poznawania świata poprzez język, nauki przez zabawę i rozwoju przez działanie.
KROK 4. Lektorzy
Sprawdź, czy są wykształceni i doświadczeni. Będąc na stronie WWW szkoły przekonasz się, czy zatrudniani tam wykładowcy to osoby przypadkowe - wówczas najczęściej brak jest jakiejkolwiek informacji o nich. Bądź spokojny, gdy lektorzy widnieją z imienia i nazwiska a nawet ze zdjęcia. Jak myślisz, które działanie potwierdza wiarygodność, kompetencję i profesjonalizm szkoły językowej?
KROK 5. Informacja zwrotna
To ważne kryterium, zwłaszcza dla rodziców młodszych Słuchaczy. Najlepiej skontaktuj się ze szkołą językową i dowiedz się o następujące kwestie:
- Jak często będziesz otrzymywać informację na temat postępów Twojego dziecka na kursie?
- Jak szkoła dokumentuje postępy uczniów, np. oceny, KARTY POSTĘPÓW SŁUCHACZY?
- Kto czuwa nad prawidłową realizacją materiału na zajęciach?
- Czy Słuchacze mają dostęp do informacji nt. treści, jakie będą realizowane w danym semestrze?
KROK 6. Lokalizacja
Dogodna lokalizacja i łatwy dojazd do szkoły językowej to cenne atuty. Przede wszystkim pozwalają zaoszczędzić Twój czas. Rodzice starszych dzieci, mieszkających w okolicach szkoły, mogą być spokojni o drogę swoich pociech na zajęcia. A jeśli dowozisz dziecko na kurs i musisz na nie czekać, to sprawdź, czy w pobliżu jest jakieś miejsce, gdzie możesz spędzić czas, zrobić zakupy, czy po prostu napić się kawy - np. Galeria Wołomin.
KROK 7. Rozgryź cennik
Wczytaj się dokładnie w cennik, bo podawane ceny nie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Na co zwrócić uwagę? Po pierwsze na to, czy widoczna cena jest opłatą roczną, czy semestralną. Po drugie na ilość zajęć, gdyż godzina godzinie nierówna. Zajęcia w szkołach językowych nie odbywają się z reguły w cyklach po 45 min., lecz po 60 albo 90 min. Zawsze jest różnica między ilością spotkań a ilością godzin lekcyjnych. Tych drugich jest więcej, co wynika z matematyki.
Zatem porównując oferty szkół językowych, szacuj je według identycznego kryterium – np. cena całego kursu/ilość godzin lekcyjnych. Pamiętaj, mały koszt nie może być Twoim jedynym kryterium, bo najtańszy kurs nie będzie najlepszy. Zgodzisz się, że za niską cenę nie dostaje się usługi wysokiej jakości – w żadnej branży. Przemyślany i rozplanowany kurs językowy, prowadzony autorską metodą przez wykształconego i doświadczonego lektora ma swoją wartość.
Drodzy Rodzice, doskonale zdaję sobie sprawę, że macie różne potrzeby, dlatego Wasze priorytety przy wyborze kursu językowego też będą się różniły. Wierzę jednak, że dzięki tym poradom spokojniej przetrwacie wrześniowe szaleństwo i mądrze wybierzecie dobrą szkołę językową w Wołominie.
Pamiętaj, przed wyborem szkoły językowej skonsultuj się z doświadczonym lektorem, bądź nauczycielem, bo tylko dobry kurs zapewni Tobie lub Twojemu dziecku rozwój, sukces i satysfakcję.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Nauka języka obcego
CZY WARTO ZAPISAĆ DZIECKO NA KURS JĘZYKA NIEMIECKIEGO?
Coraz więcej rodziców zadaje sobie to pytanie. Jeśli już interesujecie się tym tematem, spytajcie „KIEDY warto byłoby to zrobić?” Opcji jest wiele i nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Do szkoły językowej możecie zapisać dziecko w dowolnym wieku, ale pamiętajcie, że na każdym etapie rozwoju młodego człowieka, cel edukacyjny możliwy do osiągnięcia będzie inny.
Gotowość dziecka do nauki kolejnego języka obcego to kwestia indywidualna i zależy od kilku czynników, m.in. jego wieku, etapu rozwoju, czy możliwości edukacyjnych. Drodzy Rodzice, miejcie też na uwadze fakt, by Wasza pociecha nie była zbyt obciążona przez kolejne zajęcia dodatkowe.
Jeżeli natomiast dostrzegacie chęć Waszego dziecka do nauki i radość, jaką sprawia mu nabywanie nowej wiedzy i umiejętności językowych, to kurs niemieckiego okaże się świetnym wyborem.
KIEDY ZAPISAĆ DZIECKO NA KURS NIEMIECKIEGO?
W przypadku DZIECKA w wieku wczesnoszkolnym zajęcia zapewnią mu:
- opanowanie podstawowych słów i zwrotów używanych w codziennej komunikacji,
- rozbudzenie jego ciekawości świata,
- trening pamięci,
- rozwój kompetencji społecznych.
Kolejną opcją jest zapisanie na kurs niemieckiego DZIECKA w 6. klasie szkoły podstawowej. Dlaczego akurat w 6.? – Po pierwsze, sugeruję aby klasę 4. i 5. poświęcić na ugruntowanie wiedzy i szlifowanie umiejętności z angielskiego. Po drugie, za rok, zgodnie z ustawą „Prawo Oświatowe” i tak rozpocznie ono naukę drugiego języka obcego. Istnieje duża szansa, że będzie to język niemiecki. Wyprzedzenie tego procesu o rok zapewni Waszemu dziecku:
- zdobycie podstaw znajomości niemieckiego,
- obycie i osłuchanie się z tym językiem,
- ułatwienie nauki w szkole od 7. klasy,
- zwiększenie szans na lepsze oceny,
- poszerzenie wiedzy o otaczającym je świecie.
Niemiecki dla MŁODZIEŻY - jeżeli Wasze dziecko ma 13 lat lub więcej, uczy się w szkole drugiego języka obcego. Niezależnie od tego, czy jest to niemiecki, czy inny język nowożytny, również wówczas kurs językowy jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ:
- pozwala on na rozszerzanie wiedzy i umiejętności zdobytych w szkole,
- lub stanowi uzupełnienie materiału realizowanego na lekcjach, dzięki czemu dziecko unika zaległości oraz otrzymuje systematyczne wsparcie w nauce.
PRZECIWWSKAZAŃ BRAK, o ile
- dziecko nie jest zbytnio obciążone kolejnymi zajęciami dodatkowymi w tygodniu – bo przemęczony młody człowiek nie uczy się efektywnie i chętnie,
- języki obce nie mieszają mu się.
Możecie być spokojni, jeżeli
- ze szkoły językowej otrzymujecie pozytywną informację zwrotną od lektora lub metodyka,
- Wasze dziecko z przyjemnością chodzi na zajęcia,
- nie ma problemu z nauką niemieckiego jako kolejnego języka obcego.
10 KORZYŚCI, JAKIE DAJE KURS NIEMIECKIEGO
Jeśli Wasze dziecko uczy się dodatkowo niemieckiego, wówczas:
1. umożliwia mu to swobodne posługiwanie się tym językiem w zakresie (przynajmniej) podstawowym,
2. rozwija jego intelekt,
3. wzmacnia pamięć,
4. pobudza kreatywność,
5. oraz umiejętność kojarzenia,
6. dziecko poszerza swoją świadomość o istnieniu innych krajów,
7. rozbudza to jego otwartość na inne kultury,
8. rozwija kompetencje społeczne.
9. Wam, drodzy Rodzice, pozwala zaoszczędzić czas i nerwy podczas wspólnego odrabiania prac domowych.
10. W dalszej perspektywie, Wasze dziecko znając język niemiecki, jest lepiej wykształcone, co daje mu znaczną przewagę na rynku pracy.
Więcej szczegółów na temat kursów i metody nauczania na naszej stronie.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Nauka języka obcego
ANGIELSKI, NIEMIECKI, HISZPAŃSKI
5 ZASAD, JAK ROBIĆ TO DOBRZE:
Znam wiele osób, które twierdzą, że kilkukrotnie próbowały nauczyć się angielskiego, albo że z kursu języka hiszpańskiego pamiętają tylko parę zwrotów. – To wielka szkoda. Szkoda, że gdzieś została zaprzepaszczona ich szansa na rozwój i zdobycie cennych umiejętności językowych. I że na marne poszły miesiące, a może nawet lata nauki. Co zadziało się nie tak?
NA CZYM POLEGA SKUTECZNA NAUKA?
Tajemnicą sukcesu uczenia się, zwłaszcza języka obcego, jest… pamięć – sprawnie działająca oraz umiejętnie i systematycznie stymulowana. Mózg uczy się falami. Zapamiętujemy to, co było na początku, na końcu i momenty ekstremalne. Na przykład nasza najświeższa wiedza na jakiś czas popada w zapomnienie, gdyż informacje te muszą zostać skategoryzowane i zapisane w odpowiednim miejscu. Dlatego pamiętamy więcej dopiero po pewnym czasie.
Pamięć to nie miejsce w mózgu. Pamięć to proces, który polega na kodowaniu, przechowywaniu i wydobywaniu informacji. Jak twierdzi dr hab. Przemysław Bąbel z Uniwersytetu Jagiellońskiego „prawdziwy sukces skutecznego uczenia się to szybkie wydobywanie wiedzy”. Ja dodam, że w przypadku języka obcego „wydobycie wiedzy” oznacza spontaniczną, automatyczną i poprawną reakcję językową, adekwatną do sytuacji.
5 KROKÓW DO SUKCESU
Jeśli chcesz uczyć się języka obcego efektywnie lub wspierać w tym zakresie Twoje dziecko, stosuj się do poniższych zasad. Pozwalają one osiągać maksymalne rezultaty przy minimalnym nakładzie czasu (ale nie pracy!).
- Powtarzaj – bo efektywna nauka wymaga systematycznych powtórek.
- Zaznaczaj, łącz, podkreślaj - zapamiętujemy łatwiej informacje pogrupowane, podobne lub wyróżniające się.
- Angażuj obie półkule – wtedy nauka jest bardziej skuteczna. (Więcej informacji na ten temat w poprzednim artykule.)
- Zaplanuj czas i rób przerwy - to niezbędne warunki, aby się czegoś dobrze nauczyć. Im trudniejszy materiał mamy do opanowania, tym więcej przerw jest potrzebnych. Na początku po dłuższej porcji nauki, a następnie po krótszych fragmentach.
- Używaj obraz(k)ów do tworzenia skojarzeń – ponieważ nasz mózg myśli obrazami. Podczas uczenia się należy wykorzystywać tę technikę, by tworzyć rozbudowane sieci połączeń między informacjami.
CZEGO OCZEKIWAĆ OD KURSU JĘZYKOWEGO?
Skuteczne nauczanie języka obcego polega na tym, że nauczyciel/ lektor stosuje takie metody pracy, które:
- ułatwiają zapamiętywanie,
- pomagają słuchaczowi błyskawicznie wydobywać tę wiedzę z jego pamięci,
- oraz sprawiają, że automatycznie używa on jej do komunikowania się w tym języku.
Dobrze jest zatem znaleźć taki kurs językowy,
- podczas którego słuchacze pracują metodą stymulującą ich pamięć,
- prowadzi go doświadczony lektor, i/lub czuwa nad nim metodyk.
Jeśli poszukujecie takiej szkoły językowej w Wołominie, dowiedzcie się więcej o British School Wołomin, klikając w nasze zakładki.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Nauka języka obcego
Z LEWEJ DO PRAWEJ
I Z PRAWEJ DO LEWEJ
Jak działa mózg (ucznia)?
To on zawiaduje naszym ciałem, procesami życiowymi i emocjami. Mimo, iż sam nie czuje bólu, tworzy go około 100 mld neuronów (komórek nerwowych), połączonych ze sobą w sieci poprzez synapsy. To MÓZG. Jego możliwości stale nas zadziwiają i nieustannie są obiektem badań naukowców.
A JAK ZACHOWUJE SIĘ MÓZG, GDY PRÓBUJEMY NAUCZYĆ GO JĘZYKA OBCEGO?
Na początku może stawiać opór. Tym większy, im jesteśmy dojrzalsi. Dlaczego? – Bo mózg lubi iść na łatwiznę. Nie czuje zatem potrzeby zapamiętywania kolejnych określeń na przedmioty i zjawiska, które już zna. Jeśli stół to stół, to po co mu do wiadomości „table” albo „Tisch”.
JAK MOŻNA MU POMÓC, ŻEBY UCZYŁ SIĘ EFEKTYWNIEJ?
Trzeba docierać do mózgu wieloma kanałami jednocześnie. Po co? – Ponieważ nasz mózg składa się z dwóch półkul – prawej i lewej. Są one wprawdzie odpowiedzialne ze różne obszary życiowej aktywności, ale ich współpraca przynosi spektakularne efekty w kwestii nauki języka obcego. Wyjaśniam: prawa półkula odpowiada np. za kreatywność, myślenie abstrakcyjne, wyobraźnię, obrazy, taniec, śpiew, mimikę i emocje. Lewa zaś steruje m. in. słowami, językiem, mową i jej rozumieniem, liczbami i myśleniem logicznym.
Jeśli sprawimy, że podczas nauki języka obcego uruchomimy jednocześnie kanał związany z obrazem, słowem (widzianym i słyszanym) i ruchem, osiągniemy sukces dydaktyczny. Stanie się tak, gdyż ślad w pamięci ucznia będzie mocniej zakotwiczony, a w dodatku w kilku miejscach jednocześnie. To tak, jakby uzyskać podwójny albo nawet potrójny kod dostępu do informacji.
CZY TAK SIĘ DA NA KAŻDYCH ZAJĘCIACH?
Oczywiście, że tak! Stosowana przeze mnie metoda pracy, na zajęciach z języka niemieckiego i hiszpańskiego, spełnia właśnie te kryteria. Stanowi ona klucz do sukcesu Słuchaczy, niezależnie od ich wieku i poziomu zaawansowania. Przewaga tej metody polega na odpowiednim rozplanowaniu aktywności uczniów podczas zajęć – uwzględniając momenty ich największej uważności i koncentracji. Ponadto wykorzystuje ruch i obrazki do nauki nowych słów i całych zdań. Obraz stymuluje pamięć i wzbudza skojarzenia z nazwą obiektu, osoby lub czynności w języku obcym. Jednocześnie uruchamiane są różne kanały dotarcia do pamięci Słuchacza. Nazwałam tę metodę puzzLINGUA © .
Korzyści, jakie daje puzzLINGUA © w nauce języka obcego:
- aktywizuje obydwie półkule,
- pobudza skojarzenia,
- stymuluje pamięć,
- informacje docierają kilkoma kanałami jednocześnie, ponieważ wykorzystywane są obrazy i ruch,
- Słuchacz widząc obraz uczy się jego znaczenia, dopiero później widzi zapisane słowo,
- „stara wiedza” obudowywana jest nowymi wiadomościami.
Drodzy Rodzice, o tym jak ta metoda stymuluje pamięć uczącego się, dowiecie się z kolejnego artykułu, w którym to będziemy zgłębiać tajniki uczniowskiej pamięci.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Nauka języka obcego
Co DEmotywuje Twoje dziecko?
Porozmawiajmy dzisiaj szczerze o tym, co zniechęca do nauki języka obcego. Zapytałam o to uczniów. Oto, jakie są ich spostrzeżenia…
Niekwestionowanym numerem jeden na liście demotywatorów jest… nauczyciel. To w jego osobie uczniowie dostrzegają główny czynnik zniechęcający ich do nauki. Negatywny wpływ na uczniowską motywację mają zarówno jego cechy osobowościowe, jak i brak metodycznego podejścia do pracy w szkole. Zapał dzieci i młodzieży gaśnie, gdy nauczyciel ma z nimi słaby kontakt i brak mu dystansu do siebie. Kiedy nieumiejętnie przekazuje wiedzę, nieciekawe prowadzi lekcje, niesprawiedliwie ocenia, stawia zbyt duże wymagania lub właśnie odwrotnie – gdy uczniowie mają poczucie braku postępów.
Kolejnym demotywatorem jest sam język obcy i kłopoty związane z jego opanowaniem. Przyczyny są różne. Może to być trudna wymowa, skomplikowana gramatyka lub słownictwo, które z niczym się nie kojarzy. Także zmuszanie dziecka do nauki danego języka nie wpłynie korzystnie na jego pozytywne nastawienie do tego procesu. Starszych uczniów skutecznie demotywuje przekonanie, że język obcy nie jest popularny i całkowicie nieprzydatny ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym.
„Trzeci raz zaczynam uczyć się niemieckiego.” lub „U nas w szkole był francuski, a teraz mam niemiecki.” albo „Nauczyciela angielskiego zmieniali nam x razy.” – często słyszę takie komentarze od uczniów. Obnażają one słabości systemu edukacji w Polsce. Brak możliwości kontynuacji nauki języka obcego na kolejnym etapie, np. po szkole podstawowej oraz niestabilność kadry pedagogicznej to smutne realia polskiej szkoły. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest wielokrotne rozpoczynanie nauki języka obcego od podstaw.
To bardzo cenne uczniowskie refleksje. Trudno się z nimi nie zgodzić. W skali mikro podkreślają, jak ważną rolę w procesie dydaktycznym odgrywa nauczyciel – jako człowiek i jako ekspert w swej dziedzinie. W skali makro potwierdzają luki w polskim systemie edukacji w zakresie kształcenia językowego.
Czy Wy, drodzy Rodzice zauważyliście coś, co zniechęca Wasze dzieci do nauki języka obcego? Podzielcie się z nami swoją opinią na fb.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Egzamin z języka obcego
PODWÓJNY ROCZNIK – PODWÓJNE ZMARTWIENIE…?
W czerwcu 2019 r. szkolne mury opuszczą ostatnie klasy gimnazjum i – po raz pierwszy – ósmoklasiści. Co ich łączy? - Obydwie grupy w kwietniu zdają egzaminy kończące (egzamin gimnazjalisty i ósmoklasisty). A wyniki tych egzaminów zadecydują o przyjęciu tychże uczniów do ich wymarzonych szkół. Niby wszystko po staremu, tylko konkurencja dwa razy większa… W systemie edukacji dojdzie do kumulacji dwóch roczników, które jednocześnie będą szturmowały szkoły średnie.
Kto zyska, kto straci?
Zyskają z pewnością licea i technika. Wybaczcie brutalne porównanie, ale będą mogły one przebierać w kandydatach, jak w przysłowiowych ulęgałkach. Dotyczy to zwłaszcza szkół kojarzonych dotychczas z przeciętnym poziomem nauczania. Również te o słabszej renomie spotkają się z większym, niż do tej pory zainteresowaniem ze strony uczniów. Dobra wiadomość jest taka, że wszystkie placówki będą zobligowane do otwarcia dodatkowych oddziałów, by zapewnić młodzieży kontynuację nauki.
Uczniów i ich rodziców czeka niestety więcej stresu. Dlaczego? – Ponieważ konkurencja jest większa, gdyż na jedno miejsce będzie przypadać więcej kandydatów. Punkty uzyskane z egzaminu zaważą nie tylko na wynikach rekrutacji do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej. W dalszej perspektywie zadecydują o poziomie wykształcenia i przyszłości młodego człowieka.
Co możecie zrobić Wy,
drodzy Rodzice, by pomóc swojemu dziecku? - Wsparcie, rozmowa i spokój – oto, czego potrzebuje Wasza pociecha w tym czasie.
Po pierwsze, zachęcam Was do odwiedzenia strony Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i obejrzenia przykładowych zestawów egzaminacyjnych, m.in. z języka angielskiego (lub innego języka obcego). Dzięki temu będziecie bardziej świadomi, jakie wymagania stawiane są na egzaminie ósmoklasisty/gimnazjalisty.
Po drugie, przemyślcie opcję zapisania dziecka na kurs do szkoły językowej. Zajęcia takie przeznaczone są dla młodzieży przygotowującej się do egzaminu z języka obcego. Przeważnie jest to język angielski. Jeśli zdecydujecie się na takie rozwiązanie, wybierzcie dobrą szkołę językową i zapiszcie się jak najszybciej, by nie tracić cennego czasu. Dzięki temu zyskacie spokój, bo Wasze dziecko będzie przygotowywało się do egzaminu w warunkach jeszcze lepszych, niż w szkole.
Udział w takim kursie językowym, to:
- nauka w małej grupie,
- utrwalanie wiedzy i umiejętności pod kątem wymagań egzaminu ósmoklasisty/gimnazjalisty,
- więcej czasu na zajęciach dla każdego ucznia,
- zbliżony poziom słuchaczy,
- ok 90 godzin kontaktu z językiem obcym – to jak dodatkowy rok nauki w szkole!!!
Drodzy Rodzice, podwójny rocznik nie musi być dla Was podwójnym zmartwieniem. Macie wiele możliwości działania, ale co raz mniej czasu do egzaminu. Jeśli teraz podejmiecie właściwe decyzje i odpowiednio pokierujecie edukacją Waszego dziecka, będziecie spokojni o jego przyszłość.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Nauka języka obcego
SYSTEMATYCZNOŚĆ – KLUCZ DO SUKCESU
DIAGNOZA
Systematyczność jest wskazana w każdej dziedzinie życia. Czy to ćwiczenia na siłowni, stosowanie diety, wizyty u dentysty, czy nauka języka obcego. Systematyczność chroni nas przed zakwasami, efektem jo-jo, bolesnymi konsekwencjami zaniedbań oraz gwarantuje efekty naszych działań. W przypadku dziecka, w wyrabianiu nawyku systematyczności muszą pomagać rodzice. Jeśli mamy problemy z jej brakiem, ze wsparciem przychodzą nam specjaliści – trener personalny, dietetyk, lekarz, czy lektor.
ZALECENIA
Fakt, wiedzy nie można przedawkować. Nie nabawimy się też zakwasów na szarych komórkach. Ale istnieje ryzyko, że brak systematyczności w nauce języka obcego zniweczy plany opanowania go, a w konsekwencji znacząco osłabi motywację do dalszego działania. Na uczenie się języka czas należy poświęcać regularnie, bo sprzyja to sprawnemu opanowaniu przerobionego materiału. Zaleca się, aby wiedzę przyswajać w rozsądnych dawkach, dostosowanych do możliwości Słuchacza i w odpowiednich odstępach czasu.
Pamiętaj, pokazuj dziecku zalety systematyczności. Nagradzaj je za bycie systematycznym. To wzmocni też jego samodzielność oraz rozwój takich kompetencji, jak planowanie czasu.
DZIAŁANIA POŻĄDANE
W przypadku nauki języka obcego systematyczność
- zapewnia skuteczne zapamiętywanie wiadomości,
- oraz regularny przyrost wiedzy;
- zapobiega gromadzeniu się zaległości,
- pozwala uniknąć niepotrzebnego stresu, np. w szkole,
- zapewnia równomierny rozwój wszystkich sprawności językowych.
Z perspektywy lektora, ułatwia pracę na zajęciach, bo systematyczne i konsekwentne sprawdzanie wiedzy i umiejętności Słuchaczy, motywuje ich do nauki.
O tym, jak dawkować wiedzę i o mechanizmach jej przyswajania dowiecie się z kolejnego artykułu.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Nauka języka obcego
MAMO, ZOBACZ JAK TO PACHNIE…
- czyli o tym, jak Twoje dziecko poznaje świat
Od tego, jakim typem sensorycznym jest Twoje dziecko, zależy jego sposób postrzegania świata oraz warunki, jakie są mu potrzebne do rozwoju. Zrozumienie, czy jest wzrokowcem, słuchowcem, a może kinestetykiem ma kluczowe znaczenie dla efektywności jego uczenia się. Nie tylko języka obcego.
PO CZYM ROZPOZNAĆ DANY TYP?
Wzrokowiec
Doskonale zapamiętuje kolory, rysunki, twarze i lokalizację przedmiotów. W czasie nauki woli czytać i robić własne notatki. Na lekcjach jest mu łatwiej, gdy widzi informacje zapisane na tablicy. Lubi porządek, drażni go nieład. Denerwuje się, gdy coś jest brudne, nieładne, zniszczone. Próbuje to naprawić. Ma problem z zapamiętywaniem nazw, imion, itp. Zaobserwuj, jakich zwrotów używa. Zwróć uwagę, czy Twoje dziecko mówi: „Zobacz, jak to pachnie” albo „Spójrz, jaka to dobra muzyka”.
Słuchowiec
Lubi słuchać opowiadań, dużo mówić, dyskutować. Przychodzi mu to z łatwością. Mówi płynnie i melodyjnie. Woli słuchać nagrań, niż czytać. Często mówi do siebie. Podczas zabawy opowiada o wszystkim co robi, nawet jeśli nikogo przy nim nie ma. Ma dobry słuch, dzięki temu z łatwością odtwarza melodie, szybko uczy się rymowanek i wierszyków. Często coś wpada mu w ucho - powtarza zasłyszane przypadkiem melodyjki lub teksty. Słuchowiec może popełniać błędy ortograficzne, ponieważ pisze tak, jak słyszy. Ma kłopoty z geometrią i mapami. Z filmów dobrze pamięta melodie i dialogi. Zobacz (jestem wzrokowcem – przyp. aut.), czy mówi: “Posłuchaj, jak tu ładnie”, czy “Słuchaj, jakie to dobre”.
Kinestetyk
Lubi ruch, sytuacje gdy jest głośno, dużo się dzieje i jest mnóstwo ludzi. Zwykle nie przeszkadza mu hałas ani bałagan. W czasie rozmowy żywiołowo gestykuluje, często poklepuje siebie i innych, zmniejszając przez to barierę interpersonalną. Siedzenie na lekcji i słuchanie to najmniej odpowiedni sposób uczenia się. Bardzo się wtedy męczy i najczęściej zajmuje się zupełnie inną czynnością, np. rysowaniem. Z trudnością przychodzi mu czekanie lub siedzenie w jednym miejscu. Ciągle zmienia pozycje. Uczy się najszybciej, gdy jest w ruchu, może czegoś dotknąć, doświadczyć i poczuć. Często uprawia jakiś sport. Zaobserwuj, czy używa sformułowań typu: „Czujesz, jakie to interesujące.”
CO TO OZNACZA?
Wiedząc jakim typem jest Twoje dziecko i który zmysł u niego dominuje, możesz skutecznie wspierać swoją pociechę w rozwoju. Dzięki temu wiesz, jak organizować proces uczenia się Twojego dziecka i jakie warunki do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności są dla niego optymalne.
Zapewne lepiej rozumiesz teraz (ewentualne) uwagi nauczycieli na temat Twojego dziecka. To, czy słucha na lekcji, czy też rysuje coś w czasie zajęć, albo rozmawia, kręci się, wstaje i zajmuje wieloma rzeczami jednocześnie, nie musi być wynikiem złego wychowania dziecka ani też oznaką żadnego głębszego deficytu. To efekt dominacji jednego ze zmysłów w procesie poznawczym.
JAK MOŻESZ WYKORZYSTAĆ TĘ WIEDZĘ?
Poniżej znajdziesz skuteczne metody uczenia się dla każdego z typów sensorycznych.
Wzrokowiec
- Powinien siedzieć w pierwszej lub drugiej ławce. – Zapytaj o to wychowawcę.
- Lubi robić notatki. Zachęcaj dziecko, aby pisząc lub zaznaczając coś, używało do tego kolorów a najważniejsze rzeczy zakreślało np. kółkiem.
- Pozwól mu na mazanie po książkach, bo podkreślanie, kolorowanie i zaznaczanie to dla dziecka forma nauki poprzez selekcję informacji.
- Zapewnij mu wizualne pomoce naukowe – zdjęcia, obrazki, tabele, schematy, wykresy, ponieważ te zapamięta najszybciej.
- Bardzo pomocne jest zapisywanie kluczowych słów na kartkach i otaczanie się nimi. Najlepszym sposobem na nauczenie wzrokowca obcojęzycznych słówek będzie wieszanie ich na wysokości wzroku, np. w jego pokoju.
Słuchowiec
- Uczy się poprzez słuchanie i powtarzanie.
- Nie przejmuj się, gdy dziecko cały czas mówi i powtarza na głos to, czego się uczy. W jego przypadku to najskuteczniejsza metoda przyswajania wiedzy.
- Słuchowiec lubi pacę w grupie, rozmawianie, ustalanie, wymienianie się poglądami.
- Dziecko powinno mieć szansę wypowiedzieć się, dyskutować, zadawać pytania.
- Pomożesz mu, jeśli zamiast pokazywać obrazki i schematy, opowiesz mu o nich.
- Jeśli chcesz, by dziecko zapamiętało jakieś słówka, zachęcaj, aby samodzielnie układało z nimi wierszyki lub piosenki.
Kinestetyk
- Dziecko najlepiej pamięta to, co wykona.
- Uczy się poprzez działanie i bezpośrednie zaangażowanie.
- Tłumacząc coś kinestetykowi, stosuj demonstracje i zabawy ruchowe.
- W jego przypadku najbardziej efektywne będą wszelkiego rodzaju wycieczki, wizyty w muzeach, lekcje w terenie, projekty badawcze, czy udział w przedstawieniach.
- Nie oczekuj, że dziecko podczas nauki będzie spokojnie siedziało przy biurku. Chodzenie po pokoju, ciągłe bycie w ruchu albo uczenie się np. na spacerze lub na placu zabaw to dla niego optymalne warunki do rozwoju.
- Nauka nowych słówek? – Niech je pokazuje, naśladuje, demonstruje czynności, kojarzy ruch ze słowem.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
Czy już wiesz, jakim typem sensorycznym jest Twoje dziecko?
Nauka języka obcego
WIESZ, CO OGRANICZA TWOJE DZIECKO W NAUCE JĘZYKA OBCEGO W SZKOLE?
Czas i warunki. Bo 2 lekcje tygodniowo w pełnej klasie, to za mało, żeby się skutecznie uczyć. A przecież języki obce to najbardziej przydatna wiedza, jaką można wynieść ze szkoły.
Od zawsze ubolewam nad tym, w jakich warunkach odbywają się lekcje języków obcych w większości szkół. W moim przypadku „od zawsze” oznacza 15 lat pracy w zawodzie nauczyciela języka niemieckiego i hiszpańskiego (tu nieco mniejszy staż). Obydwa te języki w polskich realiach edukacyjnych są drugim językiem nowożytnym, podobnie jak rosyjski, francuski czy włoski.
Co to oznacza w praktyce? - Dzieci później rozpoczynają ich naukę, a przydział godzin jest mniejszy, niż w przypadku języka angielskiego. Ale czas ogranicza nauczyciela każdego języka. Przeciętnie dwie lekcje w tygodniu, trwające 45 minut zmuszają nas do ciągłego podejmowania decyzji – ile wiedzy przekazać młodym ludziom? I jak to efektywnie robić?
Czas ogranicza też ucznia. A raczej warunki pracy, które potrafią ten czas „skutecznie” skrócić. Wyobraźmy sobie lekcję, na której dzieci uczą się 10 nowych sformułowań, przydatnych w codziennych sytuacjach. To oczywiste, że każdy uczeń musi je przećwiczyć i kilkakrotnie powtórzyć, nim zacznie ich używać w praktyce. Jak myślicie, ile czasu zajmie nam taka praca w grupie 15- lub 18- osobowej? – Bo takie są realia i taka jest liczebność grup! A co, jeśli klasa liczy 24 osoby, bo zgodnie z rozporządzeniem NIE JEST DZIELONA na grupy…? 24 osoby x 10 zdań x 3 powtórzenia…
Pamiętajmy również o różnicach wśród uczniów. Przyznam się Wam, drodzy Rodzice, że to wcale nie brak dyscypliny na lekcji, lecz różnice poziomu intelektualnego i emocjonalnego wśród dzieci w jednej grupie są zmorą dla nauczyciela.
Co można z tym zrobić?
Powiem Wam, co robię ja. Planuję wszystkie lekcje i każdą z osobna, realizuję podstawę programową, jak ustawa przykazała. Wyrabiam wymaganą liczbę godzin, uwzględniam możliwości edukacyjne uczniów, słabszym pomagam, od zdolniejszych wymagam więcej. Uczę tak, jak sama chciałabym być nauczana. Niestety ograniczeń ministerialnych nie przeskoczę.
A co możecie zrobić Wy, Rodzice?
Polepszajcie warunki i zapewniajcie Waszym dzieciom czas na skuteczną naukę języka obcego. Macie na to wpływ! Skorzystajcie z możliwości zapisania dziecka na zajęcia do szkoły językowej. To jedna z lepszych inwestycji, jaką możecie zrobić dla Waszej pociechy.
Pomyślcie tylko: grupy maksymalnie 8 – osobowe, nowocześnie wyposażone sale, zbliżony poziom językowy Słuchaczy, podobna motywacja do nauki i wystarczająco dużo czasu dla Waszego dziecka, by mogło rozwijać swoje umiejętności językowe pod okiem profesjonalnego lektora. Pamiętajcie, języki obce to najbardziej przydatna wiedza, jaką można wynieść ze szkoły.
Małgorzata Andrzejewska
metodyk, lektor
British School Wołomin – dla Wszystkich, którzy chcą mówić językami
Zapraszamy do dyskusji. Podzielcie się z nami Waszymi opiniami na www.facebook.com/BritishSchoolWolomin
Masz pytania?